PREVENTATIVE MAINTENANCE

سه نوع نگهداری پیشگیرانه برای مراکز داده

زمان از کار افتادن یک مرکز داده می تواند بسیار پرهزینه باشد، که به طور بالقوه منجر به از دست دادن درآمد، از دست دادن مشتریان و آسیب دیدن شهرت می شود. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه(PM) به کارکرد تجهیزات ضروری مرکز داده تا زمانی که ممکن است کمک می کند(در حالی که تشخیص مشکلات احتمالی را آسان تر می کند). با این حال، استراتژی های زیادی برای نگهداری پیشگیرانه وجود دارد که یک مرکز داده می تواند از آنها استفاده کند و هر استراتژی برای هر مرکز مناسب نخواهد بود.
اینها 3 نوع نگهداری پیشگیرانه هستند که مشاغل می توانند برای به حداکثر رساندن زمان کارکرد مرکز داده و افزایش طول عمر تجهیزات کلیدی استفاده کنند.

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه چیست؟
با تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، مالک دارایی، فعالیت های تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده منظم را انجام می دهد تا از خرابی های آینده، خرابی ها و یا تعمیرات برنامه ریزی نشده جلوگیری کند. صرف نظر از نوع صنعت، وظایف نگهداری پیشگیرانه همیشه چند ویژگی مشترک دارند:

  • تعمیر و نگهداری سیستماتیک است، به این معنی که طبق یک برنامه یا روش از پیش تعیین شده انجام می شود.
  • نگهداری منظم است، به این معنی که در فواصل زمانی از پیش تعیین شده رخ می دهد.
  • نگهداری پیشگیرانه است، به این معنی که برای جلوگیری از خرابی ها و تعمیرات برنامه ریزی نشده در نظر گرفته شده است.

هر استراتژی موثر PM مستلزم هماهنگی، مستندسازی و زمان‌بندی است. مدیران باید اطلاعاتی را در مورد عملکرد دارایی جمع آوری کنند، یک استراتژی تعمیر و نگهداری ایجاد کنند و اطمینان حاصل کنند که تعمیر و نگهداری هم به درستی انجام می شود و هم در فواصل زمانی منظم انجام می شود.
نمونه‌های متداول کارهای تعمیر و نگهداری در یک مرکز داده شامل:

  • بازرسی فیزیکی سرورها
  • بررسی گزارش‌های سرور
  • به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار

1. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه مبتنی بر زمان/بر اساس تقویم
تعمیر و نگهداری مبتنی بر تقویم در یک زمان خاص و بر اساس یک فاصله زمانی تقویمی انجام می شود. به عنوان مثال، یک مرکز داده ممکن است یک بازرسی بصری منظم از دریچه های سرور را برنامه ریزی کند تا روزانه، هفتگی یا ماهانه انجام شود. همین مرکز داده ممکن است پشتیبان گیری دو ماهه از دارایی های دیجیتال کلیدی را نیز برنامه ریزی کند.
فواصل به طور کلی بر اساس وظیفه تعمیر و نگهداری در حال انجام و ترکیبی از داده های عملکرد تاریخی و بهترین شیوه های صنعت تعیین می شود. یک مرکز داده ممکن است برنامه بازرسی خود را بر اساس توصیه‌های شرکای تجاری، تجربه خرابی‌های گذشته و داده‌های مربوط به عملکرد تجهیزات تعیین کند که می‌تواند نشان دهد که عملکرد تجهیزات بدون تعمیر و نگهداری یا بازرسی چه زمانی شروع به کاهش می‌کند.
این فواصل زمانی بخشی از برنامه تعمیر و نگهداری کلی مرکز داده خواهد بود و باید به طور منظم مورد بازبینی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که تعمیر و نگهداری خیلی مکرر یا به ندرت انجام نمی شود.
به خصوص وظایف تعمیر و نگهداری فشرده، هر چیزی که به زمان زیادی نیاز دارد، نیاز به جداسازی قطعات یا تجهیزات مهم دارد یا نیاز به آفلاین کردن سرورها دارد، ممکن است برای متعادل کردن
مزایای PM در برابر هزینه‌های بالقوه مانند زمان خرابی، نیاز به زمان‌بندی کمتری داشته باشد.

2. نگهداری پیشگیرانه مبتنی بر استفاده
با یک استراتژی PM مبتنی بر استفاده، وظایف تعمیر و نگهداری بر اساس تعداد دفعات استفاده از تجهیزات رخ می دهد. به جای اینکه پس از گذشت زمان کافی به طور خودکار انجام شوند، وظایف مبتنی بر استفاده تنها زمانی فعال می شوند که دارایی برای مدت طولانی آنلاین بوده یا به اندازه کافی در معرض شرایط محیطی خاص قرار گرفته باشد.
PM مبتنی بر استفاده برای دارایی هایی که به طور مداوم استفاده نمی شوند بسیار مفید است. این دارایی‌ها ممکن است به سرعت دارایی‌هایی که به طور منظم یا همیشه آنلاین استفاده می‌شوند، تنزل پیدا نکنند. برخی از تعمیرات مبتنی بر زمان ممکن است هنوز برای دارایی هایی که در غیر این صورت از تعمیر و نگهداری مبتنی بر استفاده سود می برند، ضروری باشد. قطعات یا تجهیزاتی که در انبار نگهداری می شوند ممکن است در طول زمان به دلیل شرایط محیطی مانند گرد و غبار، UV یا رطوبت تخریب شوند. بازرسی منظم این دارایی‌ها می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا مطمئن شوند که در زمانی که نیاز به استفاده از آن ها نیست، در انبار تخریب نمی‌شوند.

3. تعمیر و نگهداری پیش بینی شده (PdM) Predictive Maintenance
یک رویکرد جدید برای بهبود نگهداری پیشگیرانه، تعمیر و نگهداری پیشگو از الگوریتم های هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل کلان داده ها برای پیش بینی زمانی که تعمیر و نگهداری ضروری است، استفاده می کند.
این الگوریتم از داده‌های عملکرد دارایی‌های تاریخی و نظارت در زمان واقعی برای مشاهده خرابی استفاده می‌کند و به مالک دارایی اجازه می‌دهد تا پیشگیرانه تعمیر و نگهداری را در پاسخ به زمان خرابی
احتمالی برنامه‌ریزی کند. منابع متداول داده‌های پایش بلادرنگ شامل حسگرهای تجهیزات داخلی، دستگاه‌های نظارت بر اینترنت اشیا و نرم‌افزار ورود به سیستم است.
نگهداری پیش بینی شده می تواند به صاحبان دارایی اجازه دهد تا هزینه های تعمیر و نگهداری را به حداقل برسانند، زمان خرابی را کاهش دهند و طول عمر دارایی های خود را افزایش دهند. صرفه جویی های خاص از مرکز داده به مرکز داده متفاوت است، اما میتوان تخمین زد که کسب و کارها می توانند با تغییر از PM به PdM بین 8 تا 12 درصد در هزینه های تعمیر و نگهداری صرفه جویی کنند. همین کسب و کار همچنین زمان توقف را 35٪ تا 45٪ کاهش می دهد.

استفاده از نگهداری پیشگیرانه در مراکز داده (PM) می تواند یک ابزار ارزشمند برای صاحبان مراکز داده باشد که می خواهند زمان خرابی را به حداقل برسانند و طول عمر دارایی های کلیدی را به حداکثر برسانند. PM مبتنی بر زمان یا تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌شده احتمالاً برای دارایی‌هایی که بیشتر اوقات آنلاین هستند مفید خواهد بود. PM مبتنی بر استفاده می‌تواند برای دارایی‌هایی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند (یا زمان زیادی را در حالت ایده‌آل یا ذخیره‌سازی صرف می‌کنند) مفید باشد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *